Jag gick upp för en timme sedan. Drog på mig ett par rutiga pyjamasbyxor, en sliten tröja och raggsockar. Idag ska jag skolka från universitetet. Om man nu kan det när det inte är obligatoriska föreläsningar? Kanske handlar det inte så mycket om huruvida föreläsningen är obligatorisk eller inte, utan snarare om graden av sluldkänslor inför att stanna hemma. För om skuldkänslor betyder att jag har skolkat så har jag verkligen skolkat för usch vilka skuldkänslor!
 
Men jag får försöka se till hur mycket tid jag egentligen sparar på att stanna hemma. För det första gick jag upp en timme innan föreläsningen började. Jag har redan hunnit plugga åtminstonde en halvtimma. Då har jag bara två och en halv timma kvar att plugga för att ha studerat lika länge som föreläsningen håller på. Och det ska nog inte vara några problem!
 
Uppgiften som jag ska göra är till och med ganska rolig. Jag ska planera en lektionsserie som har anknytning till både mitt första- och andraämne. Jag ska planera, presentera, motivera och diskutera upplägget muntligt på fredag. Roligt, tycker jag! Och för min del blir det också ett sätt att få gotta ner mig lite mer i mitt förstaämne. Det finns nämligen en kurs i svenska som heter Skrivande och som jag blir behörig i efter min utbildning. Hittills har jag inte ens läst ämnesplanen för den kursen! Nu har jag därför valt att planera min lektionsserie utifrån den kursen. Två flugor i en smäll!
 
 

Kommentera

Publiceras ej