Rubriken säger en hel del om vad jag sysslar med den här veckan, nämligen leker vuxen. Jag och min sambo ska nämligen vara barnvakter åt min systers två barn ett par dagar. Och än så länge måste jag säga att jag löser det ganska bra.
 
Har ni, liksom jag, gått omkring och fantiserat om det där idylliska villa- och vuxenlivet? Den där fantasin som jag haft i flera år blev plötsligt så fasligt äkta, och det är så konstigt när man inser att fantasin kan vara riktigt nära verkligheten. Konstigt, och riktigt lockande!
 
Jag sitter i min systers kök i en ort ute på landet. Det är tomatplantor i varje fönster, i väntan på att få planteras ut i växthuset. Utanför fönstret står smålandsstaketet så majestätiskt och skiljer av tomten från en vacker maskrosäng. Katten stryker sig mot mina ben, jamar lite lätt och vill ha närhet. Kaffebryggaren ger ifrån sig ett hemtrevligt ljud. Snart kommer barnen hem. De ska ta bussen från skolan idag. De börjar bli stora nu! Jag tänker på gårdagen, då vi var ute och spelade fotboll på gräsmattan tills svetten rann från deras pannor. När min sambo lite senare stod vid grillen, och med det äldsta barnets hjälp fixade middagsmaten medan det yngre barnet hoppade studsmatta. Hur vi satt vid matbordet och pratade så att den yngre knappt hann äta. Och den märkliga stunden när de båda somnat så fint i sina sängar innan klockan stagit halv nio.
 
Idylliskt, inte sant?
 
Tänk att min syster lever det där livet. Det ligger mycket jobb bakom, det förstår jag såklart. Men när jag sitter här och filosoferar inser jag hur mycket jag ser upp till min syster. En dag ska jag ha det där livet. Med hus, barn och ett smålandsstaket.

Kommentera

Publiceras ej